Alla inlägg den 18 augusti 2008

Av Marie Åkerlund - 18 augusti 2008 09:46

Nu har jag hunnit fundrea lite kring helgen och känner mig hyfsad trygg i vad som behöver göras och tränas på.

Problemet är focus och kanske framförallt focus på rätt sak. Mitt stora problem är starten. Åsa Emanuelsson sa en gång "att du måste ha kontakt med hunden från hinder 1 inte hinder 7" (inte bara hon förresten, Malin har sagt åt mig otaliga gånger att focusera på hunden :os )

Däri ligger pudelns kärna för mig . Jag blir inte riktigt focuserad förrens jag kommit några hinder in i banan, min nervositet inför start går inte över i koncentration förrens vi kommit in en bit i banan.

På lydnaden är det helt ok, där har jag en transport och uppställning innan själva momenten börjar.

I agilityn är det helt kört då.... helgens banor har oxå haft en svårighet eller åtminstonde en knix av någe slag  i starten. Vi har diskat oss innan hinder 4 i alla lopp :o I

Handlingsplan:

Måste försöka skapa tävlingsfocus tidigare alltså inte när jag satt upp hunden utan när vi går in för uppställning - där måste jag börja loppet.


På lunchen idag eller under morgondagen ska jag åka upp och träna lite trixiga starter och försöka känna skillnaden när mitt focus är hos hunden och när mitt focus ligger på bana och hinder. Se vilka skillnader det gör för loppet och hur hunden (framförallt Diva) reagerar i dom olika situationerna)

Jag får backa lite på påståendet att Diva bar ansvaret i sista disken...hade mitt focus varit hos henne  hade hon inte hamnat eller haft en möjlighet att komma bakom min rygg:

Nä nu har jag inte tid att sitta här längre måste jobba ;o) . kände att jag var tvungen att skriva ner handlingsplanen medans jag kom ihåg den.

Jag har ju trots allt passerat 40.... :o)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards