Alla inlägg under december 2008

Av Marie Åkerlund - 22 december 2008 19:49

Äntligen är del 1 i min ögonoperation avklarad. För många är nog det här inlägget ganska ointressant :o) men eftersom det har ärt en väldigt stor och betydande del i mitt liv av både våndor och glädje så skriver jag om det i alla fall.

I torsdags var det dax för den första operationen. För er som eventuellt inte hört mitt tjat sista tiden så har jag opererat mina ögon för att slippa glasögon. Något jag haft sedan jag var 4 år gammal, ganska många år alltså :o) räcker inte att räkna på fingrarna inte ens fingrar och tår. :o) Men när åldersseendent började sätta till och jag inte ens med glasögon kunde läsa innehållsdeklarationer på matvaror eller bruksanvisningar på förpackningar kände jag att måttet var rågat. Dessutom har jag alltid ogillat mitt utseende med glasögon. Beslutet om operation var tagen.

Min mamma kom och hämtade mig klocka halv tio för att vi skulle ha gott om tid på oss med parkering och annat som kan strula. Jag hade gått upp extra tidigt för att gå en promenad med hundarna eftersom jag inte visste om jag kunde ge dom någon mer aktivering under dan.

Väl inne hos Memira så fick jag först en lugnande tablett ( bad om 2 men dom snåljåparna gav mig bara 1 *S*) Sen var det dax för bedövningsdroppar och vidgande droppar så att pupillen skulle bli tillräckligt stor för att plocka ut den naturliga linsen i ögat.

Jaaa..det är faktiskt sant, jag har låtit dom ta ut en del i ögat som fungerar och faktiskt gör att jag ser (även om det inte har gett perfekt syn) mot att dom ska stoppa in en konstgjord plastbit som förhoppningsvis gör att jag ser bättre. :os

Efter en halvtimme med diverse droppar blev jag hämtad av kirurgen för några slutglltiga undersökningar och samtal för att säkerhetställa att jag verkligen ville fullföja operationen.

Vilket jag naturligtvis ville....på med snygg grön rock, hatt och tofflor *L* Väl inne i operationsrummet så möttes jag av 2 sköterskor som jag faktiskt inte vet hur dom såg ut, efter dom vidgande dropparna såg jag verkligen ingenting skarpt men jag såg i alla fall att det stod 2 människor framför mig i lika snygga kläder som jaq själv hade på mig.

Jag fick lägga mig i något som liknade en tandläkarstol och den ena sköterskan påpekade att det faktiskt var värre att gå till tandläkaren än det jag skulle genomgå nu. 

Pyttsan...det trodde jag inte ett ögonblick på!!!!! Man opererade ett öga i taget och satte en kirurgisk steril duk över ansiktet med bara det öga som skulle opereras synligt. Ögat spändes upp så jag inte kunde blinka. Det var faktiskt inga problem jag hade inget behov av att blinka.

Under själva operationen såg jag ett skarpt ljus och jag kunde ibland känna en tryckkänsla när dom gick In i ögat och punkterade Den kapsel som linsen ligger i.

Rätt otäckt var det. Jag var ju vaken hela tiden och kunde se vad dom gjorde. Såg ut som när man försöker sticka hål på en balong ungefär, efter lite gråttande i ögat så såg jag ingenting annat en ett starkt ljus, Då var min naturliga lins bortplockad..... *burrrrr* efter ytterligare lite gråttande så var den konstgjorda linsen placerad i ögat och när det gröna skynket togs bort och jag fått vila ögat en stund medans dom "dukade om" för att operera det andra ögat såg jag faktiskt tydligare med det opererade än det oopererade.

Tack och lov- annars hade dom inte fått operera andra ögat.

Själva operationen inkl den tid det tog för att byta instument och duk var kanske 30-40 minuter.

När jag kom hem halv 2 åt mamma och jag en god lunch sen gick jag och la mig för att vila lite.

Redan på kvällen kunde jag konstatera att jag ser mycket mindre text idag utan glasögon än jag har sett med glasöon förrut.

Trots allt så ser jag fortfarande som en kratta....men det var planerat, dom har bara med den första operationen kunnat reglera mitt åldersseende och mina + styrkor. Jag har som lax på löken även ett astigmatiskt brytningsfel.

Nu ska jag gå och se lite dåligt i 2 veckor  sen ska jag få ett par glasögon som korrigerar mitt astigmatiska fel.Sen är det det dax för nästa operation. Men den operationen görs inte förren efter 3-4 månader när ögat stabiliserat sig. Då ska jag göra en Lasik eller Lasek operation. Min förhoppning ligger på Lasik men det troliga är att det blir Lasek eftersom jag har en väldigt flat hornhinna..

För er som faktiskt orkat läsa till slutet kan jag säga att jag ärr SÅÅÅÅÅÅ nöjd att jag tog mod till mig och vågade operera. Även om jag totalt sett fortfarande ser som en kratta kan jag se MÅNGA för bättringar.

Det är svårt att förklara för någon som ser bra , lyckan när man vaknar mitt i natten eller på morgon och tittar på väckarklockan för att se om jag vaknat just mitt i natten eller om det är dax att snart gå upp och faktikst SE  vad klockan är utan att fullständigt krypa in  väckarklockan eller att sätta på sig glasögonen för att se vad det står.

HITTILS HAR DET ALLTSÅ VARIT MYCKET VÄL SPENDERADE PENGAR.

Ett stort TACK tll Marianne som genomgått en Lasik operation och gav mig den spark i baken jag behövde och till Catherine som gjort ett linsbyte och kunde ge mig förberedande peppnng och moraliskt stöd.

STOR KRAM TILL ER BÄGGE!!

Av Marie Åkerlund - 14 december 2008 00:47

Nu är jag hemma fråm Spanien, vi har haft en toppenvecka men vi börjar från början.....

Klockan ringde  kl 03.30 helt ofatbart tidigt men naturligtvis var det inte svårt att gå upp. ;o) Väl på arlanda med incheckat bagage började vi med en räkmacka och ett glas vin. Både Nette och jag är minst sagt oroliga för att flyga så att börja resan med ett glas vin kändes helt naturligt. Fasinerande många resenärer som dricker öl och vin klockan halv sju på morgonen :o).

Resan blev inte helt kul, det var mycket turbolens och vi fick sitta fastspända på vara platser under 2 timmar. Egentligen var turbolensen mindre oroande än pilotens och flygvärdinnornas konstanta uppmaningar att sitta på våra platser med ordentligt fastspännda bälten. Nette och jag turades om att tycka synd om oss själva och måste pinsamt nog erkänna att när skylten "fasten seatbelts" släcktes trillade en tår av lättnad  på min kind . Nå ner kom vi i alla fall och väl på fast landbacke kändes allt fantastiskt.

Väl på hotellet gick vi till barserveringen för att äta och där träffade vi ett gäng roliga och tokiga tyskar som vi spenderade resten av dagen med. Lite problem med språket blev det ju förståss men herregud det finns ju tecken språk. *S*

Vi bodde på ett hotell med "all inclusive" och det var riktigt riktigt bra för även om vi inte alltid uppskattade maten och gick ut för att äta 3 kvällar så har det spart resekassan väldigt för billigt var det INTE. Middag ute med varsin varmrätt och vin och vatten kostade mellan 500-700kr och då var man tacksam att vi slapp äta ute 3 ggr om dan. Hotellet hade annars en fantastisk service och det fanns fri tillgång på mat och dryck under hela dagen och större delen av kvällen.

Poolen by night

 

 På hotellet fanns gott om aktiviteter och det annordnades både sportaktiviteter och underhållning.

Vi var självklart ute några kvällar och här var vi på en bar där annan underhållning bjöds på, egentligen var det nog reklam för en annan bar eller diskotek vet faktiskt inte säkert men lite manlig fägring i alla fall :o)

Vädret var inte alltid det bästa men vi lyckades i alla fall få några soltimmar varje dag och det utnyttjade vi till max och solstolarna vid poolen var välbesökta. Kvällarna var kallare och blåsigare än vi väntat oss och tyvärr hade vi inte lika stor användning av sommarklänningarna som koftan :o) men det var helt ok.

På dagarna när vi inte låg som paddor på varsin solstol promenerade vi på stranden eller i dom lokala shopping-centren en och annan siesta hann vi oxå med *L*

Även om jag inser hur det ser ut när jag ser mina bilder så var det inte bara party. Dock lyckades jag faktiskt få med mig kameran och använda den när vi var ute och det är kul att komma hem med andra bilder än utsikten från balkongen vilket vanligen är brukligt.


 


Ett par helkvällar blev det dock och tro det eller ej men vi sjöng faktiskt på en Kareokee bar. Den som känner mig vet att jag ABSOLUT inte kan sjunga men kul var det.....

Summa sumarum så har vi haft en härlig vecka med en hel del sol massor av god mat och dryck, vi har träffat många roliga människor och både skrattat och vilat i massor.



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards