Alla inlägg under februari 2008

Av Marie Åkerlund - 23 februari 2008 19:01

gick i mål idag på dagens  första agilitylopp kände jag bara ....äntligen ett nollat tävlingslopp tills jag såg min klubbkompis Mariannes min....

Eller inte blev då nästa tanke :o( det visade sig att Diva gick på fel sida om sista pinnen i slalomen ................Alltså Disk!!

Surt sa räven! Faan vilken tråkig känsla det va att gå i mål och tro att vi äntligen fått en av våra mycket eftersträvade pinnar och sen inse att vi diskat oss.  USCH!!!!!

Faan...på ren svenska och värst av allt är nog att vi har haft problem med att hon lämnat slalom för tidigt sista tiden och ändå kollar jag inte noggrannare. Av 64 startande var det iofs 40 disk fast vi hade inte behövt vara bland dom i dag *surar*

En av dom positiva bitarna med dagens lopp är i alla fall att min nya startrutin. Att jag ALLTID startar henne på DIVA verkar ha sjunkit in för även om hon var het, överhet och för het ;o) i sista loppet så satt hon i bägge starterna. BINGO!!!

Tror att jag ska köra samma sak med kontaktfälten som inte funkade i dagens sista lopp och alltid ge henne det frikommandot ...Diva

Har inte varit rktigt konsekvent i mitt eget beteende på kontaktfälten.

Snacka om att agilityträning handlar om självransakan... *Skrattar*

Av Marie Åkerlund - 22 februari 2008 21:28

Imorgon är det dax för årets första agilitytävling, Kl 05.00 ringer väckaklockan :-)

Det är Marianne och jag ska åka till Köping. Diva har ett officiellt och ett inoffciellt agilitylopp . Charlie och Wilda ska bara tävla inofficiellt eftersom dom redan är uppe i klass 2.

Det har ju gått lite troll i Divas och mina agilitylopp ..... vi kan inte göra mer än vårt bästa och det ska vi  i alla fall försöka med.

Rapport kommer imorgon..... ;o)

Av Marie Åkerlund - 12 februari 2008 22:01

Får jag presentera Marinne och hennes blivande valp Bessie 7 veckor


Idag fick jag följa med Marianne när hon skulle hälsa på sin nya valp. Söt som socker eller hur ? ! ?


Enklaste sättet att få en bild på hela valpen samtidigt :o)


Kampa gillade jag.....


Kissnödig blev jag....


Bessie var en bedårande valp som var både nyfken, aktiv, kontaktsökande och lekfull. Blir riktigt valpsjuk. Ska bli så roligt att få följa hennes frammarsch.

Och visst har hon en snygg färg....   ;o)

Av Marie Åkerlund - 11 februari 2008 07:45

I går tränade vi först några kombinationer med många bakombyten, då bakombyten var kvällens träningstema. Inte hellt lätt  den översta kombinatonen att få hunden att ta hinder 3 när hinder 6 frestar men jag tror att alla fick till det till slut.


Efter kombinationerna gjorde vi en av VM banorna från Norge. Eftersom vi inte hade något A-hinder med oss fick vi stoppa in en tunnel i stället så liet modifierad var banan .

 

Vill ni se när 2007 års världsmästare kör ovanstående bana kan ni se det här

http://www.youtube.com/watch?v=nThUtZjO3Jc inte helt olikt Diva och mig ;o)


Igår hade vi i tävlingsgruppen hela tiden vilket gjorde att vi hade gott om tid så jag kunde köra både Charlie och Diva. Charlie tycker verkligen att det är roligt och man blir alldeles varm i hjärtat när man ser att han försöker lite extra.


Av Marie Åkerlund - 9 februari 2008 19:42

Charlie, Diva och jag blev utmanad av Malin och Arwen , här kommer svaren:


Vad gjorde du för 10 år sedan? (för djur 1 år)

Marie: Det var innan hundintresset fanns eller åtminstonde innan hundarna fanns. Mitt STORA intresse då var Dans.Minst en gång i veckan åkte man å dansade på Yesterday, Mälarsalen eller Skultuna i Västerås. Fredagarna var heliga , spelar ingen roll om det var en födelsedag eller liknande . Dansa skulle man :o)

Charlie & Diva: Tja dom gjorde nog ungefär samma som i år. Promenera, träna, mysa ,äta och sova möjligen med ett något större inslag av träning. Matte har blivit lat :o)


Vad gjorde du för 1 år sedan? (för djur 1 månad)

Marie: Har inte världens bästa minne och skriver inte i allmenacka men eftersom Malin promenerade och deltog i studiecirkel för tävlingpsykologi så gjorde jag det oxå för jag var med i samma grupp *skrattar*
Charlie & Diva:Promenera,busa med hundkompisar, åt och sov.


5 snask jag gillar:

Marie: Älskar Polly i alla former, kanske bäst i kakformat. Annars chips, ostbågar, smågodis choklad....you name it!!
Charlie & Diva: Pizza rester, tja egentligen alla mattes rester. Frolic, hundkex märgben..


5 sånger du kan hela texten till:
Marie: 5 sånger...pahh kan knappt . Ja må han leva.......
Charlie & Diva: Eftersom inte matte kan några texter kan vi inte heller några, skyller på henne....


Vad skulle du göra om du var miljonär:

Marie: Åh skäms nästan att säga det som egenföretagare men jag skulle faktiskt sluta jobba och bara göra massa saker jag vill. Resa mer, träna mer lata mig mer tja. LEVA LIVET :o)
Charlie & DIva: Jaa med matte hemma hela dagarna skulle vi få mer kvalitetstid och mer träningstid möjligen skulle vi oxå tillbringa något mera tid på något LYXIGT hundpensionat i roslagen :o)
  
5 saker du gillar att göra:

Marie: Umgås med min familj och mina vänner, träna agility ( har en liten lydnadssvacka) vara ute i naturen, dansa och det nya intrersset som jag är mindre bra på Bowla. Kjell...hjälp mig!! *skrattar*
Charlie & Diva: Vara i skogen, träna, sova i säng och soffa, glo på matte när hon äter i hopp om att en smula ska falla. ( Det sista är nog mer Diva än Charlie men han kan han mee)

5 plagg som du aldrig skulle köpa eller klä dig i:

Marie: Man ska aldrig säga aldrig men det känns väldigt avlägset att jag någonsin mer kommer att bära en T-shirt med armarna fulla med pärlband. Näbbstövlar, skinnbrallor och slips känns heller inte så JAG  längre *S*
Charlie & Diva Vi slipper faktiskt oftast men ibland får vi gå med en otroligt ful svart stövel som matte dekorerat med maskeringstejp. Not like....


4 favoritsaker:

Marie: Datorn, telefonen,mina mysbrallor och kylskåpet....hm låter inte som en vidare aktiv person ;o)
Charlie & Diva: Mattes strumpor och handskar...finns inte dom tillgängliga går även mattes tofflor och skor bra. Annars gillar vi mjuka leksaker att slita i.

Av Marie Åkerlund - 4 februari 2008 16:26

Igår hade vi en agilitbana på träningen. Kul men svår, tror inte att någon hund gick felfritt.

Första varvet vi körde, tog Diva hopphinder nr 13 istället för balansen, jag böjde mig fram för mycket när jag skulle visa på balansen och Diva är VÄLDIGT lyhörd :-)  Sen gav jag henne ett för sent slalomkommando och en felaktig vinkel in i slalomet så där gick hon in i fel port. När jag sprang på lite mer efter platta tunneln så hann jag ge henne en bättre vinkel in i slalom.

Andra varvet fick vi problem uppe vid nr 4-6. När vi kom från balansen så blev min linje från fyran riktad mot nr 6 istället för nr 5 och då tog hon så klart nr 6 istället. Efteråt testade jag att springa lite längre ifrån balansbommen så min linje inte blev riktad åt vänster , då gick det mycket bättre och hon tog 4-6 precis som hon skulle.

Det är något jag verkligen måste tänka på när jag går bangången , så att min linje inte blir riktad åt fel hinder. Kan tycka sig självklart men det är inte alltid så lätt .....men det är i alla fall något jag måste analysera lite mer på bangången.

Sist men inte minst så gick hon två gånger ur slalom när det var en port kvar. Jag måste sluta att bryta hennes slalom när hon går in fel eller gör något annat fel i slalom. Ska försöka att alltid låta henne gå klart slalomet och sen ta om hela om något blev fel. I och med att jag bryter hennes slalom så blir hon också jättekänslig för min riktning och om jag då börjar rikta in mig på nästa hinder innan hon är färdig så får jag , som ett brev på posten att hon lämnar slalom för tidigt. Hon ska kunna gå slalom även om jag byter riktning men jag måste göra det mer koncekvent i min träning för att hon ska förstå vikten av att gå igenom alla portar.

Annars var det en kul och utmanande bana som var kul att köra.


Av Marie Åkerlund - 1 februari 2008 18:06

Har alltid ryckt lte på axlarna åt bekantas "historier" om att ha hantverkare hemma. Hur jobbigt kan det vara egentligen smiley inte så värst ......tänkte jag smiley

Jag började i köket och till en början så var hantverkaren undertecknad smiley ...jag slog bort det gamla kaklet, slet bort ett städskåp, lappade i parketten och målade stommarna. Sen kom, t.o.m lite innan utsatt tid dom nya luckerna, bänkskivorna och dom stommar som skulle bytas ut. Kul....och jag är jättenöjd med deras jobb.

Sen var det återigen dax för hanterkare Marie smiley dax att sätta upp det nya kaklet. Med tanke på att jag aldrig tidigare satt upp kakel på vägg tdigare så är jag rktgt nöjd med resultatet. Visst fnns det mindre bra partier men jag tänker inte berätta var smiley. Dax för fogning , vilket jag trodde skulle vara en barnlek men jag har lovat mig själv att det är sista stället jag är delaktg i en köksrenoverng ( har ev omprövat det beslutet efter badummet)



Dax för badrummet och jag var sååå glad att jag inte skulle göra NÅGONTING själv. Den 7 januari kom dom och demonterade det gamla badrummet och det innebar att jag var utan toalett, dusch och varmvatten smiley Punktlgt kom plattsättaren och rev ytmaterialen... nöjd , det här går ju som en dans.

Den nya mattan läggs in och för att vara en bardrumsmatta tycker jag att den är riktigt riktigt snygg ....men ligger inte skarven lte nära avloppet?? Som tur var hann han inte börja sätta kaklet på väggarna innan jag fick reda på att skarven inte får ligga närmare än 50 cm från ett avlopp smiley min ligger 19 cm ifrån. Gulp...

Tillbringar en helg med våndor inför disskutioner med hantverkare och försäkringsbolag, men som tur var så hade även mattläggaren funderat över helgen och en ny bit matta beställts för att lägga skarven på rätt avstånd från avloppet.

Äntligen dax för väggarna...som ska bli vita med dekorränder och duschhörna i en trefärgad mosaik som ska ta upp mattan och badrumsmöblerna. Men trots flera diskutioner om hur jag vill ha dekorränderna fick jag inte som jag vill ha det och till en början såg jag bara det jag inte tycker om... "surt"

Har upptäckt att det är mycket bättre att göra alla misstag och fula saker själv........dom bekommer mig inte ett dugg smiley

Efter bara två veckor var det då dax att montera tllbaks badrummet och dom skulle komma redan på måndag......nä det blev tisdag morgon pga sjukdom..... å sen blir det eftermddag och då hanns bara toalett och varmvatten med. Vilket iofs efter två veckor utan absolut inte var så bara men jag hade förväntat mig att allt skulle göras klart. Lämnar nyckeln för att rörmokaren ska kunna smidgt kunna komma in och jag ska slippa passa tider.

Trots att jag beställt duschväggar i oktober så hade dom inte kommit än smiley så dom visste jag inte skulle finnas på plats när jag kommer hem på onsdag kväll men ingenting hade förändrats i badrummet. Ok tänker jag ..fortfarande possitiv då kommer allt på torsdag i stället. Besviken och tom något förbannad kommer jag hem på torsdag och ser att mitt badrum fortfarande ser ut som det gjorde i tisdags kväll.

Irriterad kontaktar jag rörmokaren och får reda på att på fredag kommer jag... härligt tänker jag då har jag mina nya dusch till helgen....trodde jag . Får ett samtal från röris som berättar att han har inte fått med sig kolliet med monteringsdelarna till duschväggarna ( som finns 500 mtr därifrån) så han måste komma tillbaka på lördag.

Kl 8:30.

Ställer väckarklockan på 8.00 på min lediga lördag för att slippa möta hantverkaren i pyjamas...kl nio ringer dito och berättar att han är lite försenad och kommer kl halv tolv. Börjar känna mig som en tryckkokare är heligt förbannad på hantverkare och deras tidsoptmism. I alla fall kommer röris klockan 13.00 färdigställer det mesta av mitt badrum...näää inte riktigt allt men det mesta. Och med totalintrycket är jättenöjd och det är MYCKET fräschare än tidigare.


Badrum före


Badrum efter


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
<<<
Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards