Alla inlägg under oktober 2009

Av Marie Åkerlund - 30 oktober 2009 22:24

  


Den som känner mig vet att när jag väl bestämt mig för något så vill jag att det ska ske.......NU!!!

I onsdags kom jag på att näää fan ..Diva och jag ska testa att tävla nuuuu.

Hon har varit jätteduktig med pipet...och i takt med att pipet försvunnit har oxå hennes motivation för momenten ökat markant. Tjoo hooo säger jag!

En mer sansad person hade säkert tänkt, (tanken har slagit mig men inte fastnat) att bra nu joobar vi vidare på det här och befäster hennes sinnesnivå när vi tränar!

Nu är inte jag denna sansade person utan börjar genast kolla i tävlingskalendern och ser att Tyresö har ett tävling på söndag.

Ringer diverse personer för att kolla om jag kan få efteranmäla. Dom jag får prata med är mycket trevliga, hjälpsamma och tillmötesgående. :o)

Får ett halvt löfte om att det kanske går att ordna eftersom en deltagare avanmält men jag vet att dom har många anmälningar. Vi kommer överens om att jag ska ringa för besked på fredag eftermiddag.

Tvingar upp Annica R Glad till klubben för att träna platsliggning med mig.idag på lunchen. Pratar sen med min vän, granne och bundsförvant, Nette om att jag gärna ser att hon följer med mig på söndag som moraliskt stöd.

Besvikelsen är stor när jag sen får svaret att helst inte, men du kan ju alltid komma ifall någon inte dyker upp.

Ja hur gör jag nu...

Vi åker.... Jag kommer att åka och träna på Tyresö imorgon , sen åker vi dit på vinst och förlust på söndag. Får vi inte tävla så passar vi på att kolla dom andra i trean för att se hur det ser ut och hur det bedöms.

Hoppas självklart att dom ska ha svårare att säga nej när jag väl är där Cool

Vi får se hur det går, fortsättning följer!!!

Av Marie Åkerlund - 21 oktober 2009 20:09



Idag var vi som vanligt och tränade på lunchen  Måste säga att vi började tämligen tamt med en hel del gnäll. Tyvärr måste jag erkänna att jag till slut blev riktigt förbannad Skäms på hennes pip  


Men....efter mitt lilla utbrott. Shit ...vilken duktig hund jag har. Kyss Hon var helt tyst...fullomligt koncentrerad. Satt helt tyst efter kastad apport, påvis på rutan och utlagda vittringsapporter.Helt koncentrerad och fokuserad på RÄTT sak och utförde momenten med nästan samma explosivitet och vilja som i agilityn. Helt super!!!


Krav är inte alltid av ondo....problemet är att hitta balansen Foten i munnen. Något jag måste erkänna att jag har problem med , blir gärna antingen eller. Nu gäller det att fortsätta ge henne ansvar för att vara tyst om hon vill träna. MEN ....blir det för mycket trams så tänker jag inte tveka att säga ifrån igen.  Dock hoppas jag att vi kan lösa problemen med lämpor och inte läxor.

Jag vet att jag får en sämre glädje om det blir för mycket läxor och det vill jag absolut inte. Det är jätteviktigt att hon tycker att lydnad är roligt men det kändes inte som vi hade problem med glädje i momenten idag Cool


Sen är det såklart många steg innan vi är tävlingsklara ....men kanske närmar vi oss och träna ska vi göra varje dag. Kort och intensivt!!


Tack Karin för din snälla kommentar måste dock lägga in ett veto....har inte vinterdäck på bilen och det är inte snö utanför mitt köksfönster. Alltså är det höst :o)

Av Marie Åkerlund - 18 oktober 2009 16:48

Diva lydnad  

Ääääntligen en ledig helg! Å då menar jag inte bara ledig från jobbet, det är jag ju varannan helg . Men har även varit ledig från tävlingar och planerade träningar osv. Ja ja jag vet att det är friviliigt att tävla och träna men ändå så känns det jättehärligt att ha en helg som inte från morgon till kväll är planerad.


Åkte lite tidigare från jobbet i fredags och åkte in till en kompis som nyligen ( för ett halvår sen Skäms) flyttat till Götgatan. Vi hade en jättemysig kväll med massa god mat och gott vin och självklart en massa hundprat och uppdateringar om våra liv.

Efter en lång sovmorgon så skulle vi gå en promenad i höstvädret, eftersom smhi redan informerat om regn regn så var  jag väl förberedd med varma och regntäta kläder.


Blev nästan lite chockad av hur nära det var från Götgatan att ta sig ut i naturen. Efter 10 minuters promenad var vi ute i skogen. Skrattande Vi var ute och gick i 2 timmar och mötte faktist förvånansvärt få hundar och människor vi var ju trots allt väldigt nära stan och man tycker ju att andra hundägare borde dra sig dit men så var inte fallet.


Efter en sen lunch var det bara att åka hem , piffa till sig lite , lämna hundarna och ge sig iväg på nästa middag. Cool

Vi var några från klubben som skulle träffas hemma hos Marre för att diskutera och planera hur vi kan ge lite "morötter" och motivation tillbaka till dom som är aktiva inom agility och hjälper till på aktiviteter och tävlingar.

Det blev en både mycket trevlig och konstruktiv kväll. Tack Marre det är alltid lika trevligt att komma hem till dig Kyss .

Idag har jag varit uppe på klubben och  haft ett långt lydnadspass. Som ni säkert vet har vi ju en del pip-problem och dom flesta är nog rätt less att läsa om alla mina - nya träningsteorier. Men jag tänker fan inte ge mig förren jag lyckats om det så ska ta mig flera år. Nu har jag inte tänkt mig att det ska ta flera år utan jag räknar med att jag sa tävla 3:an i höst. Jag får nog ligga i lite då!!!

Gick väl sådär men jag har bestämt mig för att hon själv måste förstå och ta ansvar för vilket beteende som gör att hon får träna , hämta apporten och springa till rutan osv osv.

Periodvis gick det rätt bra och periodvis ....gapskällde hon på mig. Vi får se vem som är envisast. Vi pratade en hel del om koncekvens och vikten av att veta vilket beteende man vill ha i går kväll. Kanske dax att inte bara prata utan även ...göra!! Flört Kul att ha så många vänner där man kan stöta och blöta hund och träningsproblem utan att någon tycker att man är tjatig . Ämnet hund verkar aldrig ta slut ...härligt!!!


Ska skippa agilityn ett tag och koncentrera mig på lydnaden....ja förrutom imorgon kväll då det är filmtajm på klubben.


Åhhh bara för att reta några av er andra.....är LEDIG även imorgon!!!!!Tungan ute




Av Marie Åkerlund - 9 oktober 2009 17:42

  

Inte illa va....Glad


En dag som den här kan man inte låta bli att tycka om hösten. Marianne och jag har varit ute i skogen 3,5 timme och plockat svamp. Och det fanns mycket tom någon liten guling.

Var vi har varit????? ..... i skogen Tungan ute

Det trodde du väl inte att jag skulle avslöja. En härlig dag har det varit , vi hade picnic och hittade en solig glänta där vi satt och njöt.

Det finns EN nackdel med att plocka massa svamp och det är att någon måste rensa den....och denna någon lär ju inte vara någon annan än jag ....så lika bra att skrida till verket.Trevlig helg!!!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards