Direktlänk till inlägg 22 december 2008

Min ögonoperation del 1

Av Marie Åkerlund - 22 december 2008 19:49

Äntligen är del 1 i min ögonoperation avklarad. För många är nog det här inlägget ganska ointressant :o) men eftersom det har ärt en väldigt stor och betydande del i mitt liv av både våndor och glädje så skriver jag om det i alla fall.

I torsdags var det dax för den första operationen. För er som eventuellt inte hört mitt tjat sista tiden så har jag opererat mina ögon för att slippa glasögon. Något jag haft sedan jag var 4 år gammal, ganska många år alltså :o) räcker inte att räkna på fingrarna inte ens fingrar och tår. :o) Men när åldersseendent började sätta till och jag inte ens med glasögon kunde läsa innehållsdeklarationer på matvaror eller bruksanvisningar på förpackningar kände jag att måttet var rågat. Dessutom har jag alltid ogillat mitt utseende med glasögon. Beslutet om operation var tagen.

Min mamma kom och hämtade mig klocka halv tio för att vi skulle ha gott om tid på oss med parkering och annat som kan strula. Jag hade gått upp extra tidigt för att gå en promenad med hundarna eftersom jag inte visste om jag kunde ge dom någon mer aktivering under dan.

Väl inne hos Memira så fick jag först en lugnande tablett ( bad om 2 men dom snåljåparna gav mig bara 1 *S*) Sen var det dax för bedövningsdroppar och vidgande droppar så att pupillen skulle bli tillräckligt stor för att plocka ut den naturliga linsen i ögat.

Jaaa..det är faktiskt sant, jag har låtit dom ta ut en del i ögat som fungerar och faktiskt gör att jag ser (även om det inte har gett perfekt syn) mot att dom ska stoppa in en konstgjord plastbit som förhoppningsvis gör att jag ser bättre. :os

Efter en halvtimme med diverse droppar blev jag hämtad av kirurgen för några slutglltiga undersökningar och samtal för att säkerhetställa att jag verkligen ville fullföja operationen.

Vilket jag naturligtvis ville....på med snygg grön rock, hatt och tofflor *L* Väl inne i operationsrummet så möttes jag av 2 sköterskor som jag faktiskt inte vet hur dom såg ut, efter dom vidgande dropparna såg jag verkligen ingenting skarpt men jag såg i alla fall att det stod 2 människor framför mig i lika snygga kläder som jaq själv hade på mig.

Jag fick lägga mig i något som liknade en tandläkarstol och den ena sköterskan påpekade att det faktiskt var värre att gå till tandläkaren än det jag skulle genomgå nu. 

Pyttsan...det trodde jag inte ett ögonblick på!!!!! Man opererade ett öga i taget och satte en kirurgisk steril duk över ansiktet med bara det öga som skulle opereras synligt. Ögat spändes upp så jag inte kunde blinka. Det var faktiskt inga problem jag hade inget behov av att blinka.

Under själva operationen såg jag ett skarpt ljus och jag kunde ibland känna en tryckkänsla när dom gick In i ögat och punkterade Den kapsel som linsen ligger i.

Rätt otäckt var det. Jag var ju vaken hela tiden och kunde se vad dom gjorde. Såg ut som när man försöker sticka hål på en balong ungefär, efter lite gråttande i ögat så såg jag ingenting annat en ett starkt ljus, Då var min naturliga lins bortplockad..... *burrrrr* efter ytterligare lite gråttande så var den konstgjorda linsen placerad i ögat och när det gröna skynket togs bort och jag fått vila ögat en stund medans dom "dukade om" för att operera det andra ögat såg jag faktiskt tydligare med det opererade än det oopererade.

Tack och lov- annars hade dom inte fått operera andra ögat.

Själva operationen inkl den tid det tog för att byta instument och duk var kanske 30-40 minuter.

När jag kom hem halv 2 åt mamma och jag en god lunch sen gick jag och la mig för att vila lite.

Redan på kvällen kunde jag konstatera att jag ser mycket mindre text idag utan glasögon än jag har sett med glasöon förrut.

Trots allt så ser jag fortfarande som en kratta....men det var planerat, dom har bara med den första operationen kunnat reglera mitt åldersseende och mina + styrkor. Jag har som lax på löken även ett astigmatiskt brytningsfel.

Nu ska jag gå och se lite dåligt i 2 veckor  sen ska jag få ett par glasögon som korrigerar mitt astigmatiska fel.Sen är det det dax för nästa operation. Men den operationen görs inte förren efter 3-4 månader när ögat stabiliserat sig. Då ska jag göra en Lasik eller Lasek operation. Min förhoppning ligger på Lasik men det troliga är att det blir Lasek eftersom jag har en väldigt flat hornhinna..

För er som faktiskt orkat läsa till slutet kan jag säga att jag ärr SÅÅÅÅÅÅ nöjd att jag tog mod till mig och vågade operera. Även om jag totalt sett fortfarande ser som en kratta kan jag se MÅNGA för bättringar.

Det är svårt att förklara för någon som ser bra , lyckan när man vaknar mitt i natten eller på morgon och tittar på väckarklockan för att se om jag vaknat just mitt i natten eller om det är dax att snart gå upp och faktikst SE  vad klockan är utan att fullständigt krypa in  väckarklockan eller att sätta på sig glasögonen för att se vad det står.

HITTILS HAR DET ALLTSÅ VARIT MYCKET VÄL SPENDERADE PENGAR.

Ett stort TACK tll Marianne som genomgått en Lasik operation och gav mig den spark i baken jag behövde och till Catherine som gjort ett linsbyte och kunde ge mig förberedande peppnng och moraliskt stöd.

STOR KRAM TILL ER BÄGGE!!

 
 
Ingen bild

Tina

22 december 2008 21:51

Ååå Marie, vad skönt att det första är över. Klart det är pirrigt..... men vad härligt att steg ett är klart.. Ses om ngr dagar :o)
Kram och ha en God Jul

 
Annika

Annika

22 december 2008 22:35

Åh vad du har varit duktig och modig!! Jag var själv med så långt att operationstiden var bokad....men sen fegade jag ur... En annan gång, kanske..:-0

http://www.gazze.se

 
Marre

Marre

24 december 2008 00:03

Du är modig!

Kram

http://www.marrenaas.blogg.se

 
Ingen bild

Cecilia Ersenius

25 december 2008 11:19

Vad bra att du gjorde det! Det är en underbar känsla att alltid kunna se.
Lycka till med nästa operation.
VI SES!

 
Marre

Marre

27 december 2008 22:29

Men då sparade ni en massa pengar?
Det var väääldigt vackert i kyrkan!

http://www.marrenaas.blogg.se

 
Yvonne&Co

Yvonne&Co

28 december 2008 01:34

Oj vilket äventyr. Hoppas du ser bra nu då! Hädanefter kan du inte skylla på synen om nåt går fel i agilityn... hi hi... Hoppas du har haft en bra jul och vi lär ses innan nyår kan jag tänka mig... Ja det var trist att inte vara på träningen men det var helt OK att vara och hälsa på Lifa och valparna... en viss liten dam var mycket söt som du kanske såg i vår blogg...

http://www.facerase.biz

 
Cissi

Cissi

28 december 2008 22:48

OJ vilken grej du gjort!! Verkligen modigt att våga operera i ögonen - skönt att det gick bra.
Lycka till med nästa op!

http://www.tripora.se

 
Katarina

Katarina

7 januari 2009 16:03

Hej! Shit vad du är modig! :-) Har aldrig (peppar, peppar) behövt genomgå operation av något slag, vilket jag är väldigt glad för. Och du gör det frivilligt i ögat! Hoppas allt blir bra!

http://lazyochzero.dinstudio.se

 
Yvonne&Co

Yvonne&Co

11 januari 2009 16:26

... och när blir det nytt år i din blogg då tro... hi hi... Kram Yvonne

http://www.facerase.biz

 
Ingen bild

Marie

12 januari 2009 09:24

Jaa...jag har frågat mig samma sak ;o)

 
Annika

Annika

12 januari 2009 16:44

Man börjar ju tror att ögonoperationen inte gått bra eftersom du inte uppdaterar bloggen... Så hur är det med synen??...;0)

http://www.gazze.se

 
Wilbur

Wilbur

13 januari 2009 18:53

Vaff!

Ja, du Charlie, tänk att det har gått 10 år sedan man mötte dig lite då o då vägrandes att gå i trapphuset på Storängsvägen. Du har blivit mkt modigare nu. Vilket datum fyller du 10, då?

För övrigt så undrar matte som flera här ovan (inkl dig själv:)) - när händer det nått nytt här då? Och hur går det med mattes öga?

Voff på er alla!
Wilbur den fantastiske

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Agneta

Agneta

30 december 2010 10:47

Mycket intressant inlägg, funderar på en sån där operation som fixar till åldersseendet! Ska fundera lite till! Tack för intressant läsning.

http://www.hemskapat.se

 
Moe

Moe

22 mars 2011 21:34

Hej! Vad kul att din operation blev bra.

Är den fortfarande bra såhär 2 år senare?

Jag har gjort lite research, och du är en som är nöjd. Men det finns dom som är mindre nöjda också. Accepterade du riskerna så att säga?

Varför valde du just Memira? Hur var operationen? Gjorde det ont?

Jag funderar på Vårda ÖgonKlinik, vad tror du om dom?

http://www.varda.se

 
Ingen bild

john

25 november 2015 13:49

Hej, jag är intresserad av att veta vad du har för recept. Det är skillnad på synfel och synfel.

/j

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Åkerlund - 26 maj 2012 17:43

Idag har Bella och jag tävlat i Väsby :o) Jag är riktigt riktigt nöjd med Bella hon gjorde vad hon kunde och skulle i alla fall i hopploppet :o)   Dagen började med hoppklass  och med tanke på att jag fortfarande har problem att springa så gjorde...

Av Marie Åkerlund - 29 april 2012 21:27


     Bilden är kanske inte helt akutell      Bella och jag har sista månaden eller kanske månaderna ( kommer inte riktigt ihåg när det började) fått riktiga problem med platsliggningen.   Jag känner mig tämligen säker på att vi egentligen ...

Av Marie Åkerlund - 12 april 2012 18:02

    Idag har varit en otroligt känslosam och tung dag. Charlie som i sommar skulle ha fyllt 13 år har idag fått somna in för gott. Jag har länge förstått att våran tid tillsamnans varit räknad men själva beslutet och insikten att det var dax, to...

Av Marie Åkerlund - 18 december 2011 21:28

Så här söt var den lilla apan när jag hämtade henne     Det här kommer inte bli ett så positivt inlägg så om du känner dig lite nere ....sluta läs här!   Det började i lördags morse , eftersom vi jobbar 5 timmar utan att jag kan rasta mina ...

Av Marie Åkerlund - 26 november 2011 21:22

Förra helgen gick Bella och jag hennes MH. Det var med skräckblandad förtjusning jag gjorde det. Bella har reagerat en hel dle på skott och jag har upplevt henne rätt harig.....he he med facit i hand var det för mattes skull väldigt bra att vi gjorde...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards